گروه بورس: وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بازده بورس و شرکت‌های بورس در سال‌جاری از همه بازارها بیشتر بوده است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که شاخص بورس تهران ظرف 70 روز گذشته 3 هزار واحد کاهش یافته و بیش از 44 میلیارد دلار از ارزش بورس تهران ظرف 6 ماه گذشته کاسته شده است دوشنبه سیدشمس‌الدین حسینی گفت: در سال‌جاری که همه بورس‌های دنیا منفی هستند شاخص بورس 1500 واحد مثبت است و بهترین عملکرد را در بین بورس‌های دنیا داریم.

این گزارش حاکی‌است: برخلاف اعلام نظر وزیر اقتصاد، طبق آمار بورس تهران، با نزول 411 واحدی شاخص بورس تهران در روز یکشنبه، میزان بازده بورس تهران که ابتدای سال به 15درصد رسیده بود به صفر رسید و فقط در طول یک هفته نزدیک به 5 میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شد. به این ترتیب مشخص نیست سخنان وزیر اقتصاد براساس کدام آمار و ارقام ارائه شده است. آیا اطلاعاتی که از سوی سازمان بورس به وی ارسال می‌شود آدرس غلط به وزیر می‌دهد؟ در حال حاضر میزان بازده بازار ارز(دلار) از ابتدای سال تاکنون بیش از 20 درصد است.

برنامه‌ای نداریم

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر سیدشمس‌الدین حسینی دوشنبه در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به این سؤال که شاخص بورس طی روزهای اخیر روندی کاهشی در پیش گرفته و طی چند ماهه اخیر روند شاخص از بیش از 27 هزار واحد به مرز 23 هزار واحد رسیده است، وزارت اقتصاد و سازمان بورس چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بورس و شاخص دارند گفت: شاخص بورس مولفه‌ای اقتصادی است و هیچ برنامه‌ای برای رشد یا کاهش آن وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نوسانات بورس را طبیعی دانست و گفت: در سال‌جاری که همه بورس‌های دنیا منفی هستند شاخص بورس کشور 1500 واحد مثبت است و بهترین عملکرد را در بین بورس‌های دنیا داریم.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به نوسانات بازارهای موازی همانند بازار ارز گفت: این موضوع روی اشخاص حقیقی در بورس اثر گذاشته. البته تعداد اشخاص حقیقی در بورس و نسبت آنها در بازار سرمایه زیاد نیست اما آنها تحت‌تأثیر نوسانات قرار گرفته‌اند.

وی گفت: با توجه به مجموع سیاست‌هایی که در راستای یکسان‌سازی‌ نرخ ارز و تعدیل آن صورت گرفته، مطمئن هستیم که این اشخاص به بورس بازمی‌گردند.

حسینی با اشاره به نشست‌هایی که برای حمایت دولت از تولید و اشخاص حقیقی در بورس صورت گرفته است گفت: دولت حمایت‌های لازم را از واحدهای تولیدی به‌عمل می‌آورد.

وی تصریح کرد: حمایت از بورس تاکنون تنها معطوف به این موارد نبوده بلکه معطوف به شرکت‌های حاضر در بورس نیز بوده است.سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: سازمان و شرکت بورس اگر حمایت خاصی از شرکت‌های بورس دارند پیشنهاد دهند. بازده بورس و شرکت‌های بورس در سال‌جاری از همه بازارها بیشتر بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه نوسان بازارهای موازی بر فعالیت سهامداران بورس اثر گذاشته است و با تنظیم بازار ارز سهامداران حقیقی به بورس بازخواهند گشت، گفت: به مسئولان سازمان و شرکت بورس اعلام کردم درصورت لزوم از حمایت‌های خاص برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر در پی نوساناتی که در بازارهای موازی مانند ارز رخ داد مقداری بر فعالیت‌ سهامداران حقیقی تأثیر گذاشته است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تعداد اشخاص حقیقی در بورس زیاد نیست، گفت: این افراد تحت‌تأثیر این نوسانات قرار گرفته‌اند اما در مجموع با توجه به سیاست‌های لحاظ شده برای تنظیم نرخ ارز اطمینان به بازگشت آنها به بورس داریم.

خروج پست بانک از فهرست واگذاری‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص ممنوعیت واگذاری پست بانک گفت: هم‌اکنون که من با شما صحبت می‌کنم طبق قانون سیاست‌های کلی اصل 44 پست بانک جزو موارد مشمول واگذاری است و در ابلاغیه مقام معظم رهبری شرکت‌های دولتی و بانک‌هایی که معاف از واگذاری هستند تصریح شده است.

وی افزود: در واقع ایشان تعدادی از شرکت‌ها را از واگذاری معاف کردند و اگر در امتداد این ابلاغیه تشخیص داده شود که شرکتی وظایف حاکمیتی دارد، وظایف حاکمیتی آن باید از شرکت جدا شده و به دستگاه ذیربط برگردد.

وزیر اقتصاد گفت: آنچه در قانون و ابلاغیه وجود دارد پست بانک جزو شرکت‌های معاف از واگذاری نیست و تاکنون بخشی از سهام آن برای سهام عدالت اختصاص یافته و بخشی هم در بورس عرضه شده و هم‌اکنون چند هزار سهامدار خصوصی دارد.

وی تصریح کرد: بدین‌ترتیب قانونگذار و مراجع حاکمیتی اختیار قانونگذاری را از مجلس نگرفته‌اند و مجلس می‌تواند طرحی را ارائه و تصویب کند و هر زمان که تبدیل به قانون شود ملاک عمل خواهد بود.

حسینی تأکید کرد: ما به‌عنوان دبیرخانه سیاست‌های کلی اصل 44 درخصوص مشکلات خروج پست بانک از فهرست واگذاری مکاتباتی را انجام داده‌ایم و سازمان بورس دغدغه‌های خود را مطرح کرده است اما آنچه قانون می‌شود ملاک عمل است.

کد خبر 152479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز